Gallery JJ Project 46
유현경: 나는 피안으로 간다
You Hyeonkyeong: I retreat to the realm in a timeless horizon
Opening: 02. 28 Fri 5-7PM


전시글 Press
“나는 시간을 잘 보내고 있나, 나의 깊이는 획득될 것인가 하는 고민을 한다. ··· 피안으로 가는 것이 이루지 못한 꿈이 될지 아니면 실현이 될지.” —작가노트 2025
무한한 시간 앞에서 짧은 인생은 무에 지나지 않는다. ‘···머뭇머뭇하는 사이에··· 몇 가지 지속적인 것이 있다는.’ 프리드리히 휠덜린의 시구절은 우리가 보내는 시간에 관하여 시사점을 던진다. 갤러리JJ는 2025년 새해 첫 전시로 회화 작가 유현경의 전시를 개최한다. 독일 베를린을 기반으로 서울을 오가며 활동하는 유현경(Hyeonkyeong You)은 ‘그리기’, 곧 회화적 속성에 충실한 작가로, 주로 사람과 집, 풍경 등을 매개로 자신의 내부에서 발생하는 추상적인 감정이나 생각을 그림으로 풀어낸다. 이번 전시 ≪유현경: 나는 피안으로 간다≫는 풍경을 소재로 하며, 그간 그의 작업을 종종 대변해왔던 인물 작업보다 장소에 대한 정취나 기억과 함께 태곳적 시간을 품은 대자연의 풍광을 통해 보다 확장된 세계를 보여준다. 전시는 여행에서 마주한 광활한 자연환경을 체험하고 그린 <Wilderness> 시리즈를 중심으로 베를린을 비롯하여 동서양의 도시와 자연, 문화유적에서의 느낌을 반영한 작품, 자화상 등 15점의 유화 작품으로 구성된다. 시간이 멈춘 듯 끝없이 펼쳐진 지평선은 작가가 욕망하는 자유로운 시간과 공간을 품고, 우리는 시선 너머 또 다른 낯선 세계를 마주하게 될 지도 모른다.
전시장의 화면 속 망망한 대지, 화면을 가로 지르는 지평선은 마치 프레임 바깥으로 내달리듯 공간을 연장한다. 그것은 넓은 여백, 몇 안 되는 서너 가지의 색, 붓질과 안료 질감의 미세한 차이 만으로도 척박한 광야 어딘가를 소환한다. 화면은 평론가 정영목이 말했듯이(2020년), 시원하고 간결한 붓질의 추상성이 그림으로 만들어 하나의 조합으로 읽힌다. 여백을 포함하여 전체와 부분이 서로 침투하고 진동하며 유기적으로 얽힌 듯 표현된 화면은 상념을 불러일으키며 오랫동안 바라보게 만드는 힘이 있다.
유현경의 예술세계는 세계와 나를 관계 맺는 또 하나의 태도를 제시한다. 작업은 작가 자신으로 환원된다. 대상을 통해 자신의 내면을 다루는 작가는 보이는 대상을 이미지로 차용하기보다 실질적으로 대상에 다가가고 접촉하여 내밀한 변화를 포착한다. 그것은 형태를 구축하기보다 해체하며, 단순한 시선을 넘어서 구체성을 생략해버린 채 표현적이면서 추상적인 화면으로 나타난다. 작업은 솔직하고 거침없으며 견고한 구성력을 보인다.
작가는 표정 없는 초기 인물화를 비롯한 거침없이 빠른 붓놀림과 최소한의 형태를 가진 인물화로 그 독창성이 가장 먼저 알려졌고, 그것은 작업에서 꾸준히 많은 비중을 차지해왔다. 대학을 막 졸업하던 작가 초기인 2009년 전시 ≪화가와 모델≫(서울대학교 우석홀)부터 OCI미술관(2011년), 학고재갤러리(2012년)로 이어지면서, <일반인 남성모델>연작을 시작으로 누드화를 포함하여 주변의 평범한 사람을 그린 인물화는 단번에 화단의 비평적 주목을 끌면서 이슈를 불러일으켰다. 인물에 대한 관심과 더불어 작업은 집과 자신이 지나다니는 길 같은 장소의 정취에 관한 기억으로 확장된다. 뉴욕의 두산갤러리(2016년), 스페이스몸미술관(2018년) 전시를 비롯하여, 2020년에 베를린으로 이주 후 최근까지 여주미술관(2024년) 전시에서 거대한 스케일의 추상회화와 텍스트를 사용한 회화를 선보이는 등 활발한 전시 행보와 진전된 작업을 보이고 있다. 방대한 작업량과 더불어 풍부한 해석의 가능성을 입증하듯, 현재 그의 포트폴리오에는 무려 1,000점을 훌쩍 넘기는 작품 사진들이 들어있었다.
작가가 베를린으로 옮긴 지 약 5년이 흘렀고, 그간 낯선 타국의 환경은 자연스럽게 작업의 변화로 이어져 왔다. 화면에는 자연이 많이 들어오고, 예전에 보여주었던 거친 감정은 어느덧 조금은 부드럽고 심지어 강렬한 붓질 가운데 섬세한 선으로 때로는 정제된 느낌마저 주기도 한다. 그는 낯선 이방인으로서 그리고 일상의 산책길에서 만나게 되는 숲과 호수와 같은 자연 속에서, 그동안의 삶에서의 분주함이나 사회적 구조와 관계의 무거움에서 벗어나 한결 한가하고 자유롭게 작업에 몰두한다고 말한다. 곧 자신이 속한 환경에 눈을 돌리고 새로운 세계에 반응하고 있는 자신을 인식하고 있다.
이번 전시를 통해 작가는 이러한 베를린에서의 자유로운 느낌을 자신이 지향하는 삶에의 의지로 좀더 심화하여 드러내며, 이는 곧 자신이 체험한 척박한 땅, 인적 드문 황무지로 투사된다. 전시의 중심이 되는 <Wilderness> 시리즈는 단순한 풍광이기보다 시간으로 달리는 광야와 대지, 시간과 결합한 풍경이다. 문명이 닿지 않은 원초적 풍광은 시간을 느끼게 한다. 문자 그대로 ‘저쪽 언덕’이란 뜻의 피안은 각자 다르겠지만 우리가 마음 한 켠에 품고 있는 언젠가 도달해야 할 미래의 장소일지 모른다. 작가에게 그것은 자신이 처한 현실의 제도와 관습으로부터 자유로운, 깊이를 가지는 시간과 공간이다. 단순하게 생각하면, 그것은 혹여 작가로서의 창조적 정신의 자유와 고단한 현실 삶 사이의 모순과 갈등일까?
I.
‘다시 만나는 길’, ‘어느 날’… 작품 제목은 어느 특정 지역을 지칭하지 않는다. 때로는 다른 장소가 겹쳐지면서 실제와 다를 수 있다. 그는 제목을 정하는데 있어서 신중히 오랜 시간 고민하며, 대부분 그것은 마치 자신에게 향하는 독백처럼 내러티브를 부여한다. <다시 만나는 길> 시리즈는 분위기에 매료되어 여러 번 그려진 시안의 대안탑, 한가한 회빛의 성벽길로 이어진 공간을 걸으며 옛것과 현재가 함께 어우러짐이 좋았던 시안의 어느 공간에서의 정취와 기억을 떠올린 이미지다. 작품<샹그릴라로>는 자신이 방문했던 중국 윈난성의 샹그릴라 지역명을 그대로 붙였다. 샹그릴라는 ‘유토피아’적인 의미망을 가진다.
작가는 낯선 곳으로의 여행, 머물기를 좋아한다. 충주와 고양, 속초를 비롯하여 취리히, 뉴욕, 아르헨티나, 독일 등 여러 지역의 레지던시 및 작업실을 이동하고 크로아티아, 시칠리아, 중국 등 수많은 장소를 체험해왔다. 이처럼 체험했던 장소와 풍경의 구체적인 정보보다 작가는 시간이 지나면서 서서히 떠오르는 생각과 기억을 포착하여 작업한다. 그렇다면 작품에서 보이는 거칠고 빠른 붓놀림과 얼룩, 자신감이 가득한 러프한 제스처의 느낌은 어디서 비롯되는 것인가? 화면을 가로지르는 보이는 혹은 보이지 않는 힘은 또 어떠한가? 내면의 감정들, 그것이 표출되는 방식, 이들은 작가 개인의 감추어진 욕망, 무의식의 발로인가? 같은 제목, 여러 점의 대안탑 그림처럼 비슷한 듯한 그림을 매번 반복하여 그리는 일은 무엇 때문일까?
...
"Pondering the value of time well spent and my pursuit of profundity… Would the retreat to Pian remain an unattainable dream or become reality." —Artist's Note, 2025
Against infinite time, life is but a fleeting moment. As Friedrich Hölderlin reflects on temporality, certain things endure even in the brief moments of hesitation. GalleryJJ is pleased to present You Hyeonkyeong: I retreat to the realm in a timeless horizon, featuring recent paintings by You Hyeonkyeong, who lives and works in Berlin and Seoul. Deeply committed to the essence of painting, she translates interior worlds and abstract emotions into work through everyday figures, dwellings, and landscapes. While her figurative work has long been a hallmark of her practice, this exhibition turns toward an expanded worldview through natural vistas as vessels for memory and place. At its heart is the new Wilderness series, stemming from her immersion in the cities, natural environments and cultural heritages across the globe. These works, alongside self-portraits, form a collection of fifteen paintings on display that addresses her pursuit of unconstrained time and space. You's timeless horizons suggest the possibility of discovering unknown territories that lie beyond our line of sight.
The vast terrains and horizons streak across the canvases on display break loose from the frame. With minimal elements—expansive voids, a select few palettes, and subtle variations in brush and pigment—her paintings summon visions of stark wilderness. As art critic Chung Youngmok pointed out in 2020, You’s robust, concise brushwork strikes an abstract chord that melds into a cohesive whole. The surfaces, where void, entirety, and parts intermingle and resonate in organic unity, possess a magnetic pull that holds the viewer's gaze and sparks thoughts.
You's artistic practice forges a new path in relating the self to the world. Her work circles back to its source—the artist herself. Rather than merely appropriating surface appearances, she delves into her subjects head-on, teasing out their subtle inner shifts. Her approach deconstructs as opposed to building up form, transcending mere observation into expressive yet abstract surfaces that strip away the concrete.
The artist first made her mark with her distinctive early portraits—minimalist figures rendered with swift, unfettered brushwork and tellingly blank expressions, a focus that has remained central to her practice. Her trajectory took off with Artist and Model (2009, Woosuk Hall, Seoul National University), followed by shows at OCI Museum (2011) and Hakgojae Gallery (2012). Her series depicting ordinary male nudes and everyday subjects turned heads in the art world, stirring critical discourse. The scope broadened to capture the essence of familiar spaces—homes and well-trodden paths. Through exhibitions at Doosan Gallery New York (2016) and Space Mom Museum (2018), to her 2020 move to Berlin, up to her recent Yeoju Museum show (2024) featuring monumental abstract and text-based works, she has pushed her practice into new territory. Her creative force is evident in a staggering portfolio of over 1,000 works, speaking to both her prolific output and rich interpretive potential.
It's been five years since the artist's move to Berlin, where the foreign environment has naturally shaped her evolving practice. Nature now suffuses her canvases, and her once-raw emotional edge has mellowed, sometimes yielding refined, delicate lines amid bold brushwork. As a stranger in a strange land, she finds herself free to dive deep into work, away from life's daily grind and social constraints, discovering inspiration in her walks through forests and along lakes. Soon, she turns her gaze to the surroundings, becoming aware of her own responses to this new world.
This exhibition pushes these sensations from Berlin further, crystallizing into a profound will to live that plays out across barren, desolate terrains. The centerpiece Wilderness series transcends mere landscape—these are spaces where time itself seems to race across the plateau and merge with terrain. Their primordial untouched quality makes time almost tangible. Pian彼岸—while meaning different things to different people—might be that future place we all retreat to that transcendental state. For her, it represents a deep-rooted space and time, breaking free from the shackles of convention. One might ask whether this embodies the tension between artistic freedom and the relentless demands of life.
I.
Titles such as Destination to Meet Again and One Day don't reference specific locations. Different locations often overlap, diverging from reality. She ponders over titles at length, often turning them into self-directed soliloquies. The Destination to Meet Again series recalls her favorable memories and atmosphere of Xi'an—the Giant Wild Goose Pagoda that caught her eye, and the leisurely ambiance, gray-washed city wall paths where past and present coexist. To Shangri-La takes its name from her visit to the utopia-tinged region, Shangri-La, in China's Yunnan Province.
You thrives on stepping into uncharted places. She has touched down in numerous spots via residencies and studios—from Chungju, Goyang, and Sokcho to Zurich, New York, Argentina, and Germany—while branching out to Croatia, Italy, and China. Rather than focusing on the nuts and bolts of these places, she taps into thoughts and memories that gradually surface over time. What drives the rough, rapid brushwork, stains, and confident, raw gestural qualities in her works? What's behind that mysterious force traversing the canvas? Do these inner stirrings and their modes of outward expression stem from hidden desires and the unconscious? What draws her to paint the same place multiple times, as with the Pagoda?
...
WORKS ON VIEW















BIOGRAPHY
유현경 (b.1985)
베를린에서 거주 및 작업
2011 서울대학교 대학원 서양화과 석사과정 수료
2009 서울대학교 미술대학 서양화과 졸업
주요 개인전
2025 유현경: 나는 피안으로 간다, 갤러리JJ, 서울
2024 There is no end, Enseoul, 암스테르담, 네덜란드
기적은니가내앞에와서있는거다, 여주미술관, 여주
예쁘지 않은 신부는 없습니다, Enseoul, 암스테르담, 네덜란드
2023 가난한 사람, 이길이구갤러리, 서울
2022 그림, 만나는 방법 하나, 호리아트스페이스, 서울
너의 맑음과 향기, 갤러리 마크, 서울
2021 그림은 아무도 해치지 않는다, 잇다 스페이스갤러리, 인천
2020 호우시절, 갤러리 나우, 서울
2019 기분이 좋지 않아, 갤러리2, 서울
2018 저의 비극이 당신에게 위로를, 갤러리 세인, 서울
행복할 일만 남았어요, 스페이스몸미술관, 청주
2017 갈 곳 없어요 2, 서울대학교 우석갤러리, 서울
2016 갈 곳 없어요, 두산갤러리, 뉴욕, 미국
2012 거짓말을 하고 있어, 학고재갤러리, 서울
2011 잘못했어요, OCI미술관, 서울
2010 나는 잘 모르겠어요, 갤러리LVS, 서울
2009 화가와 모델, 하동철 장학금 지원전시, 서울대학교 우석홀, 서울
욕망의 소나타, SeMA 서울시립미술관 신진작가 지원전시, 인사아트센터, 서울
주요 단체전
2024 회화와 삶이 춤추는 시간. 2024 종근당 예술지상 역대 선정작가전, 세종문화회관미술관, 서울
LA PART MAUDITE_the accursed share Queer Perspectives on Excess and Expenditure,
instinct.berlin, 베를린, 독일
2023 double-ended, 강건, 유현경, 맹지영 기획, 누크갤러리, 서울
나란한 얼굴, 유현경, 고등어 2인전, 교보아트스페이스, 서울
2022 그림의 탄생, 예술의전당 한가람미술관, 서울
2021 제8회 종근당 예술지상, 유현경, 양유연, 이제 3인전, 세종문화회관미술관, 서울
잃어버린 시간을 찾아서, 시안미술관, 영천
겨울, 여름, 유현경, 이진한 2인전, 아트스페이스3, 서울
2020 AP(Artist Project) 4: 혼재, 미메시스아트뮤지엄, 파주
[Re] Collect: 여성작가 소장품전, 서울대학교미술관, 서울
인간전 3부, 상처와 치유, 정문규미술관, 안산
CEDRIC LOLLIA / YOU HYEONKYEONG, 2인전, 갤러리ARTVERA’S, 제네바, 스위스
2019 회화의 시간, 종근당 예술지상 역대 선정작가 전시, 세종문화회관미술관, 서울
한국 근현대 드로잉, 소마미술관, 서울
2018 인물, 풍경, 전병구, 유현경 2인전, AMC lab, 서울
Portrait of a lady, 오페라갤러리, 서울
마주서다, 소다미술관, 화성
낯, 가리다, 성남아트센터 큐브미술관 반달갤러리, 성남
h/er, 이윤성, 유현경 2인전, 리각미술관, 천안
2015 차가운 진실 – 보이는 것들의 이면, 조선대학교 백학미술관, 광주
육감, OCI미술관, 서울
2014 구경꾼들, 두산갤러리, 서울
2013 인물 파노라마, 전북도립미술관, 완주
젊은 모색 2013, 국립현대미술관, 과천
2011 한 획, 학고재갤러리, 서울
2010 HUE&DEEP, 서울대학교 우석홀, 서울
직관, 학고재갤러리, 서울·
2009 동방의 요괴들, 두산갤러리, 서울
레지던시 프로그램
메이크샵 아트스페이스, 파주, 2018
두산 레지던시, 뉴욕, 미국 2016
로테 파브릭, 취리히, 스위스 2014
슐로스 플뤼쇼브, 플뤼쇼브, 독일, 2011
수상
제8회 종근당 예술지상, 2019; 하동철 장학금, 2009
작품소장처
OCI미술관, 서울대학교미술관, 종근당 외 다수
You Hyeonkyeong (b.1985)
2011 MFA, Seoul National University graduate school, painting (completion)
2005 BFA, Seoul National University, painting
Selected Solo Show
2025 You Hyeonkyeong: I retreat to the realm in a timeless horizon, Gallery JJ, Seoul, Korea
2024 There is no end, Enseoul, Amsterdam, Netherlands
Miracle is that you appear in front of me, Yeoju Art Museum, Yeoju, Korea
Every bride is pretty, Enseoul, Amsterdam, Netherlands
2023 The one in difficulty, 2gil29 Gallery, Seoul, Korea
2022 Painting, as another method for a meeting, Hori Artspace, Seoul, Korea
Your transparent and resonant soul, Gallery Mark, Seoul, Korea
2021 Nobody Hurt by Painting, itta Space, Incheon, Korea
2020 It Was Beautiful Days, Gallery Now, Seoul
2019 be happy, GALLERY2, Seoul, Korea
2018 My pain gives you a warm, Gallery Sein, Seoul, Korea
New Days, Spacemom museum of art, Cheongjoo, Korea
2017 No place to go 2, Woosuk gallery, Seoul national university, Seoul, Korea
2016 No place to go, Doosan gallery, New York, USA
2012 Lying, Hakgojae Gallery, Seoul, Korea
2011 It’s my fault, OCI Museum of Art, Seoul, Korea
2010 I don’t know well, Gallery LVS, Seoul, Korea
2009 Painter and model, Hadongchul Scholarship exhibition, Woosuk Hall, Seoul National
University, Seoul, Korea
Sonata of desire, SeMA Seoul Museum of Art program, Insa Art Center, Seoul, Korea
Selected Group Show
2024 Time when painting and life dance together, Sejong Museum of Art, Seoul, Korea
LA PART MAUDITE _ the accursed share Queer Perspectives on Excess and Expenditure,
instinct.berlin, Berlin, Germany
2023 double-ended, Kang Kun, curated by Maeng JiYoung, Nook Gallery, Seoul, Korea
Faces, Kyobo Artspace, Seoul, Korea
2022 The birth of art, Hangaram Art Museum, Seoul Arts Center, Seoul, Korea
2021 The 8th Chongkundang Yesulisang, Sejong Museum of Art, Seoul, Korea
In Search of Lost Time, Cian Museum, Yeongcheon, Korea
Winter, Summer, Artspace 3, Seoul, Korea
2020 AP(Artist Project) 4: MINGLE, Mimesis Art Museum, Paju, Korea
[Re] Collect: Collection of Female Artists, Seoul National Univ. Museum of Art, Korea
Human, Chung Mun Kye Museum, Ansan, Korea
CEDRIC LOLLIA / YOU HYEONKYEONG, Gallery Artvera’s, Geneva, Switzerland
2019 Time of Painting, Sejong Center, Seoul, Korea
Korean Modern & Contemporary Drawings, Seoul Olympic Museum of Art, Korea
2018 Figure/Landscape, amc lab, Seoul, Korea
Portrait of a lady, Opera Gallery, Seoul, Korea
Face to face, Soda Museum, Hwasung, Korea
Face, hide, Seongnam Arts Center Cube Museum Bandal Gallery, Seongnam, Korea
h/er, Ligak Museum of Art, Cheonan, Korea
2015 Cold fact, Chosun University Museum of Art, Gwangju, Korea
Six Senses, OCI Museum of Art, Seoul, Korea
2014 Spectators, Doosan gallery, Seoul, Korea
2013 A Panorama of Figures, Jeonbuk Museum of Art, Wanju, Korea
New Visions New Voices 2013, MMCA, Gwacheon, Korea
2011 A Brushstroke, Hakgojae Gallery, Seoul, Korea
2010 Hue & Deep, Woosuk Hall, Seoul National University, Seoul, Korea
Intuition, Hakgojae Gallery, Seoul, Korea
2009 Eastern evils, Doosan gallery, Seoul, Korea
Residency Program
2018 Makeshop art space, Paju, Korea
2016 Doosan residency, New York, USA
2014 Rote Fabrik, Zürich, Switzerland
2011 Schloss Plüschow, Plüschow, Germany
Awards
The 8th Chongkundang Yesulisang, Ha dong chul Scholarship
Collection
OCI Museum of Art, Seoul National University Museum of Art, Chongkundang